2023.11.23. • Bőrgyógyászat

A fibróma okai, megelőzése és kezelése

Jóindulatú bőrelváltozásként a fibrómák leginkább csak esztétikai problémát okoznak. A fibróma okai még a szakértők előtt sem teljesen egyértelműek, de egyes élettani és genetikai tényezők bizonyítottan növelik a kialakulás kockázatát.

Fibróma okait felderítő bőrgyógyászati vizsgálat

Hogyan alakul ki a fibróma?

A bőrgyógyászok jelenleg is kutatják a fibróma okait, arra azonban már rájöttek, hogy a kötőszövetek rendellenes sejtburjánzását az inzulinszint folyamatos változása és a szénhidrát-anyagcsere zavara is befolyásolja.

A szervezet felborult harmóniája kemény- vagy lágyfibrómaként is jelentkezhet. Előbbi számos rostból és kevés sejtből, utóbbi pedig főleg lazán kötődő sejtekből áll.

A növekedési fázis elején szemmel még nem, csak tapintással érzékelhető a bőrelváltozás. A fibróma általában 1-2 milliméteres, gombostű fejéhez hasonló gömböcskévé nő, amely vékony nyéllel kapcsolódik a bőrhöz. Ahol egy kialakul, ott gyakran több is megjelenik.

Fibróma okai és hatékony megelőzésük:

Túl szoros ruhák és bőrt dörzsölő ékszerek

Gyakrabban alakulnak ki fibrómák, ha a bőr folyamatos irritációnak van kitéve. Ez különösen gyakori nyaktájékon, ahol a magas gallérú ingek és blúzok dörzsölik a vékony bőrt. Ezért az elegáns munkahelyi vagy alkalmi ruhatárat úgy érdemes kialakítani, hogy lengébb szabások és bőrbarát anyagok is helyet kapjanak benne.

A fibróma okai lehetnek a páciens számára legkedvesebb ékszerek is. Ha a nyaklánc szemei folyamatosan belekapnak a bőrbe, fontos a rendszeres fertőtlenítés. Az egészséges és a fiatalos megjelenés megőrzéséhez lehetőség szerint a hét néhány napján, de legalább éjszaka érdemes szüneteltetni az ékszer viselését.

Fokozott kockázatnak vannak kitéve a hajlatok is. A bikinivonal, a hónaljak és a melltartó alatti bőrfelület érzékenysége miatt fehérnemű-választáskor érdemes szaküzletben tanácsot kérni a megfelelő méretekről és fazonokról.

Az irritatív ruhadarabok cseréjével megelőzhető a fibróma megcsavarodásának, vérzésének, leszakadásának és gyulladásának kockázata.

Fibróma kialakulása túl szoros ruhadarabok miatt

Kezeletlen cukorbetegség

Ha hirtelen nagyszámú fibróma jelenik meg a páciens testén, az a cukorbetegség másodlagos tünete is lehet.

A fibrómákat kiváltó cukorbetegség egyszerűen megelőzhető

• a finomított szénhidrátok, zsírok és cukrok fogyasztásának minimalizálásával,
  • többszöri, de kevesebb ételmennyiség elfogyasztásával,
  • rendszeres mozgással,
  • autó helyett hetente beiktatott “gyalogos napokkal”,
  • lifttel rendelkező épületekben lehetőség szerinti lépcsőzéssel.

Nagyon fontos a rendszeres kontroll, mert a cukorbetegség kialakulása előtt minden páciens átesik az úgynevezett prediabéteszes állapoton. A fibróma okai ebben a fázisban teljesen visszafordíthatók, mert a vércukorszint még alig haladja meg az optimális értéket.

Ha a fibrómák elhelyezkedése és száma cukorbetegség-gyanús, bőrgyógyászunk igény szerint azonnal összeköti a pácienst a klinika tapasztalt diabetológusával.

Szénhidrát-anyagcsere felborulása várandósság alatt

A fibróma okai a terhesség alatt kialakuló gesztációs diabétesz és szénhidrát-anyagcserezavar is lehetnek.

Az inzulinnal ellentétes hatású terhességi hormonok megnövelik a kismama inzulinigényét. Felborítják a folyadék-, a szénhidrát- és az ionháztartás egyensúlyát és növelik a komplikációk (pl. magzati túlfejlődés, koraszülés) kockázatát. Ezért a várandósság alatt kialakuló fibrómákra fokozott figyelmet kell fordítani.

Fontos, hogy a leendő anyuka lehetőségeihez mérten a várandósság alatt is kiegyensúlyozottan étkezzen és rendszeresen mozogjon. Így nemcsak megőrizheti bőre simaságát, de a komolyabb betegségeket és szövődményeket is hatékonyan elkerülheti.

Túlsúly és a bőr megereszkedése

A fibróma okai a ráncok is lehetnek, amelyek között nem tud megfelelően szellőzni a bőr. Habár ez elsősorban az érett bőrű páciensekre és az idősekre jellemző, túlsúly esetén minden korosztályban jelentkezhet, mert az összefekvő bőrfelületek folyamatosan dörzsölik egymást.

A fibrómák kialakulása hatékonyan megelőzhető, ha a páciens a kiegyensúlyozott táplálkozást és a mozgást is beépíti a mindennapjaiba. A rendszeresség kulcsfontosságú, ezért érdemes időt szánni az örömet okozó mozgásforma megtalálására.

Fogyni vágyó pácienseinket klinikánkon igény szerint táplálkozási tanácsadással segítjük, amellyel egészséges ütemben érhető el a vágyott alak és a fibrómák kialakulása is minimalizálható.

Dietetikai tanácsadás a Zenon Clinic-nél

Helytelen otthoni kezelés

Szabad szemmel nem mindig látható a fibróma vékony nyele, ezért a merész páciensek az otthoni “műtétek” során gyakran nem megfelelő mélységben metszik el a növedéket bőrhöz kapcsoló szálat.

Ezután az újonnan észlelt növedékek legtöbbször csak ugyanazok a kötőszöveti sejtburjánzások, amelyek visszanőnek az eltávolítottnak hitt fibróma helyére.

A fibróma észlelésekor érdemes azonnal bőrgyógyászhoz fordulni. Klinikánkon a szakember dermatoszkóppal vizsgálja a kinövést, majd az eredményeknek és a páciens igényeinek megfelelő fagyasztásos, CO2 lézeres, elektrokauteres vagy sebészi eljárást javasolja. A steril körülmények és az utókezelési tanácsok minimalizálják a kiújulás kockázatát.

Fibróma okai - pontos diagnózis és átfogó kezelések a Zenon Clinic-nél

A bőr aktuális állapotát a hormonális egészség, az immunrendszer védekező képessége és a páciens táplálkozási szokásai is befolyásolják.

Klinikánkon a fájdalommentes fibróma eltávolítás során nemcsak a felszíni tüneteket szüntetjük meg, de igény szerint további konzultációkkal és kezeléssorozatokkal is támogatjuk a fibróma okainak feltérképezését.

Így nemcsak az esztétikai problémákból adódó önbizalomhiány, de a komolyabb betegségek kialakulása is megelőzhető.

Szabadulj meg véglegesen zavaró bőrkinövéseidtől!

Jelentkezz be a fibróma okait feltérképező bőrgyógyászati diagnosztikára!

Bejelentkezek