Seborrhoeás dermatitis fejbőrön

A seborrhoeás dermatitis egy krónikus elváltozás, amelynek zavaró és kellemetlen tünetei főként a zsíros bőrfelületeken jelentkeznek, mint a fejbőr és az arc területe. Megfelelő ápolással és a kiváltó okok kezelésével a tünetek enyhíthetők és kontrollálhatók.

Seborrhoeás dermatitis fejbőrön

Miért alakul ki a seborrhoeás dermatitis fejbőrön?

A seborrhoeás dermatitis több elnevezése ismert. A krónikus elváltozást szokták szeborreás ekcémaként vagy szeborreás bőrgyulladásként is emlegetni. Bármely életkorban kialakulhat és minden ötödik embert érint.

A probléma a zsíros bőrfelületeken, többnyire a fejbőrön, az arc több területén és a mellkason jelentkezik. Tünetei, a fehér és hámló, vagy sárgás, zsíros és gennyes korpás felületek, a viszketés és a kipirosodás. A fejbőrön a tüneteket fokozott hajhullás is kísérheti.

A seborrhoeás dermatitis során lerövidülnek a fejbőr szövetmegújító folyamatai. Emiatt az elhalt szaruréteg fokozottabban kopik és látható hámdarabkák képződnek.

Kialakulásában elsősorban genetikai tényezők játszanak szerepet. A szebhorreás - zsíros - bőrtípus és a családban előforduló seborrhoeás dermatitis fokozott kockázati tényező a probléma megjelenésében. Előfordulásában továbbá szerepet játszik a zsíros bőrfelszínen elszaporodó Malassezia nevű bőrgomba, amely mikrogyulladásokat okoz és bőrirritációt eredményez.

A tünetek kialakulására hajlamosítanak továbbá a hormonális változások, a stressz, a helytelen étrend, a nem megfelelő bőrápolás, az alkoholfogyasztás és a túlsúly.

A seborrhoeás bőrgyulladás sajnos teljesen nem gyógyítható, a hajlam a tünetek enyhülése után is fennmarad, hiszen a szeborreás bőrtípus egy alap adottság. A bőrproblémának vannak tünetmentes időszakai, azonban a probléma időről-időre jellemzően újra jelentkezik. Megfelelő ápolással szerencsére kordában tartható, emellett elengedhetetlen a kiváltó okok megelőzése és csökkentése.

Mit tehetünk seborrhoeás dermatitis ellen?

Bőrgyógyászati szakvizsgálat

Seborrhoeás dermatitis megjelenő tünetei esetén fontos bőrgyógyász szakorvos felkeresése, aki a bőr állapotának felmérését követően határozza meg a leghatékonyabb, egyénre szabott kezelési tervet. Léteznek speciális, a seborrhoeás fejbőrgyulladásra kifejlesztett samponok, amelyek eltávolítják a lehámlott bőrsejteket és megakadályozzák az újabb hámdarabkák képződését. Kiterjedtebb probléma esetén a szakember javasolhatja gombaölő készítmények, valamint kortikoszteroid tartalmú kenőcsök használatát. Emellett gyakori a helyileg ható immunszupresszív anyagok - tacrolimus és a pimecrolimus - alkalmazása.

Bőrgyógyászati szakvizsgálat

Segítünk helyreállítani a fejbőr egészségét.

Foglalj időpontot bőrgyógyászati szakvizsgálatra!