2023.11.17. • Bőrgyógyászat

Vírusos szemölcs felismerése és a legújabb kezelési módjai

A vírusos szemölcs általában fájdalommentes bőrelváltozás. A kezeletlen szemölcsök azonban nemcsak esztétikai problémát okoznak, de átterjedhetnek további testrészekre, a páciens szeretteire, kézfogással az új ismerősökre és akár a háziállatokra is.

Jóindulatú bőrelváltozások női kézfejen és karokon

A diagnosztizált növedékek a legújabb kezelésekkel kiújulási kockázat nélkül eltávolíthatók.

Mi az a vírusos szemölcs?

A legtöbb vírusos szemölcs a humán papilloma vírus (azaz HPV) miatt alakul ki, amely a legfrissebb kutatások szerint több mint 170 alfajjal rendelkezik. Így élete során nagy eséllyel szinte minden ember átesik a bőrt és a nyálkahártyát érintő fertőzésen.

A tapintásra kemény, tömött csomók 2-5 milliméter nagyságúak, de hosszan fennálló fertőzés esetén a centis méretet is elérhetik.

A közönséges vírusos szemölcsök mellett a talpi-, a lapos-, a futó-, az uszodai-, a szeborreás-, és a genitális bőrelváltozások más-más területeken és különböző tünetekkel is jelentkezhetnek.

A vírusos szemölcs előfordulása:

Akár az egész testet érintheti

A vírusos szemölcsök leggyakrabban a végtagokon, a kéz és a láb ujjain jelennek meg, de akár a törzsön, a köröm körül és a páciens arcán is előfordulhatnak.

A kézfejeken, a nyakon, a száj vagy az orr környékén megjelenő szemölcsökre érdemes fokozott figyelmet fordítani. Ezek étkezéskor és borotválkozáskor más testrészekre, kézfogáskor és puszilkodáskor pedig akár a pácienssel érintkező emberekre is átterjedhetnek.

A felhőtlen nemi életet befolyásoló genitális vírusos szemölcs férfiaknál és nőknél is jelentkezhet. A húgycső és a végbélnyílás körül megjelenő vírusos szemölcsök a legveszélyesebbek, mert szexuális úton is terjedhetnek, nők esetében pedig a méhnyakrák és a szülőcsatorna megfertőződésének kockázatát is növelhetik.

Vírusos szemölcs a test bármely pontján előfordulhat

A leggyakoribb kiváltó okok

A vírusos szemölcsök nagyobb eséllyel alakulnak ki a bőrön lévő (akár szabad szemmel nem is látható) sérülések nyomán és legyengült immunrendszer esetén. Ezért az ellenük alkalmazott leghatékonyabb védekezés a gyógyulást elősegítő vitaminok, antioxidánsok és ásványi anyagok folyamatos pótlása.

A vírusos szemölcs fokozottan veszélyezteti azokat a pácienseket, akik

• atópiás bőrgyulladásban szenvednek, mert a bőr ilyenkor folyamatos immunhiányos állapotban van,
  • közös használatú törölközőt és papucsot használnak, mert a HPV tárgyak révén is terjed,
  • rendszeresen járnak uszodába vagy strandra, mert a nedves közeg kedvez a vírus terjedésének,
  • gyakran szőrtelenítenek az intim területeken, mert a nemi szervek érzékeny bőre és nyálkahártyája ilyenkor sérül és kevésbé áll ellen a fertőzéseknek.

Fontos! Bőrgyógyászunk a nemigyógyászatra is specializálódott, ezért az intim területeken kialakuló vírusos szemölcsök diagnosztizálását is helyben, maximális diszkrécióval végzi. A bőrelváltozást ezután az érzékeny területnek legmegfelelőbb terápiával gyógyítja.

Magabiztos páciens vírusos szemölcs eltávolítása után

A vírusos szemölcs tünetei

A HPV okozta vírusos szemölcs akár 6-8 hónapig is lappanghat a páciens szervezetében. Ezután gyorsan növekvő, tagolt felszínű és tömör csomók formájában jelentkezik, amelyek felületén apró fekete foltok jelzik a bevérzéseket.

Habár a bőrnövedékek jellemzően nem járnak fájdalommal, a HPV-vírusok egyes fajtái idővel laphámrákká is alakulhatnak. Ezért a bőrön megjelenő vírusos szemölcsökkel mihamarabb érdemes bőrgyógyászhoz fordulni.

A leggyakoribb érzékelhető tünet a vírusos szemölcs viszketése. Vakarni azonban tilos, mert a fertőzés más testrészekre is átterjedhet. Az elkaparás hatékonyan megelőzhető, ha a páciens a bőrgyógyászati vizsgálat időpontjáig ragtapasszal fedi a szemölcsöt.

A vírusos szemölcs kezelési lehetőségei:

CO2 lézer

A modern és korszerű CO2 lézer hatékonysága kozmetikai és egészségügyi szempontból is kiemelkedő. A szén-dioxid állítható mélységben, közvetlenül roncsolja a szemölcs szerkezetét, ezért a növedék felszín alatti részei is véglegesen elhalnak.

A kezelés után fellépő hámhiány 2-4 hét alatt varratok nélkül, magától gyógyul. A vírusos szemölcs helyén varratszedésre sincs szükség, így a korábbi életvitel korlátozás nélkül folytatható.

Fagyasztás

A tapasztalatok alapján a fagyasztás az egyik legkedveltebb megoldás a vírusos szemölcsök eltávolítására.

A speciális folyékony nitrogénes kezelés nemcsak napokon belül leszárítja az esztétikai problémát okozó növedéket, de a bőr helyi immunvédelmét is növeli. Így rendkívül gyorsan, hegmentesen gyógyul és a kiújulás kockázatát is minimalizálja.

Elektrokauteres égetés

Az irányított módon alkalmazott hő hatására a vírusos szemölcs a kívánt mértékben roncsolódik vagy kis méretéből adódóan el is párolog.

Az elektrokauteres eltávolítás feltűnő helyen (pl. arc, nyak, dekoltázs) is jó megoldás, mert szabályozza a szövetek összehúzódását és hatékonyan csillapítja a vérzést. Így a szemölcsöt körülvevő szövetek garantáltan nem sérülnek.

Sebészi kimetszés

Bőrgyógyászunk a megfelelő kezelés kiválasztásakor a vírusos szemölcs kiterjedtségét és elhelyezkedését, valamint a páciens egyedi kéréseit is figyelembe veszi.

Ha sebészi kimetszésre kerül sor, a vírusos szemölcsöt leggyakrabban az éles szélű Volkmann-kanállal távolítja el, amely az ép bőr alapjának felsértése nélkül választja le a növedéket. A helyi érzéstelenítésben végzett beavatkozás után a vírusos szemölcs helye hegmentesen tud gyógyulni.

Mondj búcsút gyorsan és fájdalommentesen a zavaró bőrkinövéseknek!

Jelentkezz be akár napokon belüli szemölcs eltávolításra!

Bejelentkezek