2023.04.03. • Orvos esztétika

A hialuronsav káros hatásai: milyen tévhitek keringenek?

Mi az a hialuronsav? Hogyan működik? Milyen területeken segíthet? Milyen tévhitek keringenek a káros hatásaival kapcsolatban?

A hialuronsav káros hatásai: milyen tévhitek keringenek?

A hialuronsav óriási népszerűségnek örvend nemcsak a szépségiparban, de a gyógyászatban is számos területen sikerrel alkalmazzák. Ennek megfelelően természetesen akadnak olyanok, akik próbálják aláásni a hírnevét. Jónéhány tévhit kering az interneten a hialuronsavról, egyesek káros hatásairól is próbálják meggyőzni az olvasókat. Tegyük most tisztába ezeket! Megnézzük, hogy mi az a hialuronsav? Hogyan működik? Milyen területeken segíthet és milyen fals információk övezik? Jöjjenek a fontos tudnivalók!

Mi az a hialuronsav?

A hialuronsav (hyaluronic acid, hyaluronan vagy hyaluronsav), a szervezetben természetes módon is megtalálható zselészerű anyag, mely saját súlyához képest 1000-szeres mennyiségű víz megkötésére képes. A hialuronsav az összes szövetben megtalálható és biztosítja azok megfelelő rugalmasságát, valamint az ízületi porcok terhelhetőségét, a porcfelszínek csúszását és a bőr rugalmasságát.

A hialuronsav története

A hialuronsavat az 1930-as években azonosították. A Columbiai Egyetemen Karl Meyer vezetésével szarvasmarhák ízületi nedveiből nyerték ki először az anyagot.

A hialuronsav történetében magyar érintettség is van, nevezetesen egy magyar orvos, dr. Balázs Endre volt a vezető kutatója a hialuronsavval kapcsolatos felfedezéseknek az 1940-es években. Több állatfajból is sikerült izolálnia és laboratóriumi körülmények között előállítania.

A hialuronsavat először 1942-ben hozták kereskedelmi forgalomba, tojásfehérje helyettesítőjeként használták pékárukban.

Hol található a szervezetünkben hialuronsav?
  • Az hialuronsav gyakorlatilag testszerte jelen van a szövetekben, elsősorban a bőrben, ahol a nedvességet és szerkezetet biztosítja.
  • Magas koncentrációban található meg továbbá a szem üvegtestében, az ízületi nedvekben és a sejtközötti állományban.
  • 9%-ban az ízületi folyadékban, vérben, köldökzsinórban, nyirokban, szem üvegtestében
  • 35%-ban az izmokban és csontokban
  • 56%-ban a bőrben
Miben játszik szerepet a hialuronsav a szervezetben?
  • hidratálás
  • ízületek kenése
  • gyulladásos folyamatok szabályozása
  • immunválasz fokozása
  • a sejtek közötti tér kitöltése a szövetekben
  • szövetek és sebek regenerációja
  • fibroblasztok sérüléseinek javítása
  • a bőr hámsejtjeinek karbantartása
A hialuronsav hatásai: milyen területeken segíthet?

Lássuk most azokat a legfontosabb szegmenseket, ahol sikerrel alkalmazzák a hialuronsavat.

#1 Hialuronsav a bőrápolásban

A hialuronsav egyértelműen a bőrápolásban a legnépszerűbb, fantasztikus vízmegkötő képessége miatt. Mivel a hialuronsav nagyjából fele a bőrben található, ezért különösen fontos szerepet tölt be annak hidratáltsága, tartása és rugalmassága szempontjából.

Koncentrációja a bőrben a kor előrehaladtával sajnos egyre kisebb, különösen 40 éves kor felett, 60 éves korra pedig már csak a fiatalkori állapot 10%-a található meg. Ez a csökkenő tendencia pedig a bőr tömörségének, rugalmasságának elvesztéséhez, megereszkedéshez és ráncok kialakulásához vezet. Emellett csökkenti a mennyiségét a nap UV-sugárzása, a dohányfüst és a légszennyezés. Éppen ezért különösen fontos a pótlása, ha szeretnénk megőrizni a bőr fiatalosságát. Erre ma már számos jó minőségű, a bőrfelszínt intenzíven hidratáló hialuronsavas bőrápolási termék létezik.

A hialuronsav-kiegészítők szedése is megakadályozhatja ezt a csökkenést, a már megjelent problémákra pedig jó megoldást jelenthetnek a hialuronsavas esztétikai kezelések.

#2 Hialuronsav a sebgyógyításban

A hialuronsav azért kiemelkedően fontos a sebgyógyulásban, mert sérülések esetén koncentrációja növekszik a szervezetben. A gyulladás mértékének szabályozásával felgyorsítja a regenerálódási időt, csökkenti a sebek méretét és gyorsabban enyhíti a fájdalmakat.

Emellett antibakteriális hatásai is ismertek, így nyílt sebek kezelésére is használják.

Gyakran alkalmazzák foghúzások, fogászati műtétek esetén, a hialuronsav ugyanis képes felgyorsítani a gyógyulási időt.

#3 Hialuronsav a porcvédelemben

A hialuronsav vízmegkötő tulajdonsága kiemelkedő szerepet játszik a porcvédelemben, ugyanis a porcok állapotát a növekedés befejeztével a porcsejtek közötti állomány víztartalma befolyásolja. A hialuron sűríteni tudja ezt a folyadékot, és átjuttatja az ízületi tokon.

A hialuronsav:

• képes megelőzni a mozgás során jelentkező fájdalmakat
  • kezeli az ízületek elhasználódásából eredő problémákat

Kiváló eredménnyel használják a hialuronsavas injekciókat a porcerősítést igénylő területeken, valamint fájdalomcsillapításhoz.

#4 Hialuronsav a csontregenerációban

A hialuronsav szerepét állatkísérletek során vizsgálták. Két tanulmány is azt igazolta, hogy a hialuronsav-kiegészítők segíthetnek lassítani a csontvesztés mértékét az oszteopéniában szenvedő patkányokban, a csontritkulás kezdeti szakaszában, amely megelőzi az oszteoporózist. Egyelőre az emberi csontokra gyakorolt hatásáról nincsenek vizsgálatok, de az állatkísérletek nagyon előremutatóak.

#5 Hialuronsav a reflux kezelésében

Kutatások megállapították, hogy a hialuronsav étrend-kiegészítők segíthetnek a reflux tüneteinek csökkentésében. Ilyenkor a gyomor tartalma visszajut a torokba, ami fájdalmat és károsodást okoz a nyelőcsőben.

A hialuronsav segíthet megnyugtatni a nyelőcső sérült belsejét és gyorsítja a regenerálódási folyamatot.

#6 Hialuronsav a szemszárazság kezelésében

A számítógép és okos készülékek használatával egyre gyakoribb probléma a szemszárazság. Ennek legjobb kezelési módja a hialuronsavas műkönny használata. Mivel a szem belsejében található folyadékban természetes módon is jelen van a hialuron, így a szemhüvely nedvességének visszaállítására is hatékony megoldás.

A hialuronsavas szemcseppek az UVB-sugárzás káros hatásaitól is védenek.

Ma már több olyan kontaktlencse ápoló folyadékot is kapni, amely hialuronsavat tartalmaz.

#7 A hialuronsav ízületi hatásai

A hialuronsav az ízületekben is jelen van, a csontok közötti térben tölt be fontos szerepet.

Amikor az ízületek kenése jó, a csontok kisebb valószínűséggel dörzsölik egymást, és kevésbé okoznak kellemetlen fájdalmat.

#8 Hialuronsav a gyulladásos bélbetegségekben

A természetben előforduló hialuronsavat a gyulladásos bélproblémáknál is sikerrel alkalmazzák, így a fekélyes vastagbélgyulladás, valamint a Crohn betegség kezelésében.

A hialuronsavban bővelkedő ételek és étrend-kiegészítők támogatják a gyomor-bél rendszer természetes gyógyulási folyamatát és védelmet jelenthetnek a szivárgásos bél szindróma kialakulásában.

#9 Hialuronsav az orvos-esztétikai kezelésekben

A hialuronsavas kezelések nagyon népszerűek az orvos-esztétika területén. Hialuronos feltöltéssel ugyanis szépen kiemelhetőek az arc előnyös vonásai, korrigálhatók az esztétikai problémák, pótolható az öregedés során elvesztett volumen és visszaállíthatók az arc fiatalos kontúrjai.

Az esztétikai célnak és területnek megfelelően különféle típusú hialuronsavas töltőanyagok és injektálási technikák állnak rendelkezésre.

Milyen területeken alkalmazható a hialuronsavas feltöltés?
  • Arc kontúrjainak kiemelése - járomív és állív definiálása
  • Profilharmonizálás - a beesett áll kiemelése
  • Az orcák volumenének visszaállítása
  • Mélyebb barázdák és redők feltöltése
  • Szájfeltöltés, ajakdúsítás, ajakformázás
Hogyan működnek a hialuronsavas töltőanyagok?

A hialuronsav magas koncentrációban a bőr alá fecskendezve rugalmas alátámasztást biztosít a megereszkedett szöveteknek és az arc struktúrájának, volumenizálhatóak egyes területek, kiemelhetőek az előnyös vonások.

Az elmúlt években számos hialuronsavas töltőanyag változatot fejlesztettek az arc különböző területeinek kezelésére. Az esztétikus eredmény eléréséhez minden esetben rendkívül fontos a megfelelő töltőanyag, az injektálási pontok és technikák, illetve a megfelelő arányok helyes meghatározása.

Milyen esetekben nem lehet elvégezni a hialuronsavas kezelést?
  • Terhesség, szoptatás vagy lázas betegség esetén.
  • A töltőanyag bármely összetevőjével szembeni allergia esetén.
  • Aktív bőrbetegség esetén.
  • Korábbi szilikonolajjal végzett feltöltést követően.
Hialuronsavval kapcsolatos tévhitek

Az előbbiekben tehát jól láthattuk, hogy nem hiába emlegetik számtalan helyen csodaszerként a hialuront, hiszen elképesztően sokoldalú hatóanyagról van szó. Vannak azonban olyan tévhitek, amiket nem árt tisztázni, hogy még véletlenül se essen csorba a becsületén.

#1 tévhit: Minél több hialuronsavat kenek magamra, annál több lesz a bőrömben

Sajnos ez nem igaz! Egyszerűen azért, mert a bőrfelszínen alkalmazott hialuronsav nem képes behatolni a bőr mélyebb rétegeibe, ahol leginkább szükség van rá a rugalmasság megőrzése érdekében és ahol egyébként természetes formában előfordul.

Az orvos-esztétikai és más gyógyászati kezeléseknek ezért pont az a lényege, hogy a hialuronsavat injekcióval juttassák be a problémás területre.

#2 tévhit: A kozmetikumokban található hialuronsav azonos azzal, mint amit bőrünk tartalmaz

A szépségápolási termékekben található hialuronsavat bakteriális vagy mikrobiális erjedés útján állítják elő laboratóriumokban. Nem tartalmaz tehát sem emberi, sem állati összetevőt.

Míg a testünkben jelenlévő hialuronsavnak nagy a molekuláris súlya, addig a kozmetikumok összetevőjének kicsi.

Abban is különböznek, hogy a testben termelődő hialuron a bőr legalsó rétegében van, a krémekben használt változat célja azonban a bőr legfelső rétegén történő alkalmazás.

#3 tévhit: A kozmetikumokban található hialuron saját súlyának ezerszeresét tartja meg

A testünkben jelenlévő hialuronsav a táplálékkal bevitt vizet köti meg és képes saját súlyának 1000-szeresét is megtartani. Ugyanez azonban nem mondható el a kozmetikumok összetevőjéről. Egyelőre ugyanis nincsenek azzal kapcsolatban pontos kutatások, hogy ezek honnan vonják el a vizet és mennyi vizet képesek megtartani. Ezért is javasolt hialuronsavas kozmetikumok alkalmazása esetén nedves bőrre felvinni a terméket, hogy a hialuronsav ne a bőr saját víztartalmát vonja el.

#4 tévhit: A hialuronsav nem biztonságos

A hialuronsavat nagyon biztonságos használni, nagyon ritkán fordulnak elő mellékhatások. Mivel a test természetesen előállítja, az allergiás reakciók is elvétve fordulnak elő.

Összegzésként

A hialuronsav a szervezetben természetes módon is megtalálható anyag, mely saját súlyához képest 1000-szeres mennyiségű víz megkötésére képes.

Számtalan területen fejti ki jótékony hatását, legyen az bőrápolás, porc- és ízületi védelem, szemszárazság, gyulladások kezelése vagy orvos-esztétika.

Rendkívüli vízmegtartó képességgel rendelkezik, így táplálék-kiegészítőként, kozmetikumként, szemcseppként, szérumok formájában, vagy injekcióval bejuttatva a kezelni kívánt területre is alkalmazható.

Ha Te is szeretnéd arcodat, ajkaidat, szemkörnyékedet üdévé, fiatalossá varázsolni, válassz hilauronsavas kezeléseink közül!